donderdag 9 januari 2014

Eind goed, al goed! Of toch niet?

Beeldcultuur, dat was me wel een vak. Onderwijs 3.0 en uit je comfortzone komen stonden centraal. Oh, wat heb ik het hier moeilijk mee gehad. Ik zal het maar meteen toegeven, ik ben die typische passieve student die het liefst in stilte alle informatie in zich op neemt. Daardoor was deze cursus een enorme uitdaging voor mij. Alle aspecten van beeldcultuur vond ik reuze interessant, de analyses in het begin vooral abracadabra maar de colleges waren altijd een pretje om naar toe te gaan. Op het presenteren na dan, ik durfde dat ook niet eens als leerdoel op te geven omdat ik bang was dat ik het dan ook echt moest doen! Oh, wat ben ik toch ook een watje ;) .


Welke leerdoelen heb ik dan wel gekozen?

Allereerst wilde ik mijn creativiteit verder ontdekken en dit laten blijken in mijn blogs. Als je ooit lang geleden het profiel Cultuur en Maatschappij had op de middelbare school stond je toch vaak bekend als creatieveling. Ik dacht dus ook dat ik best creatief was. Dit werd met de cursus beeldcultuur als meteen de grond in geslagen. Een opdracht bedenken voor een extra ECT was al een hele opgave, laat staan met enige regelmaat leuke blogs schrijven dacht ik.

Dus besloot ik daar een leerdoel van te maken! Met voorzichtige stapjes probeerde ik mezelf uit te dagen om leuke en creatieve blogs te schrijven. Mijn doel was dat mensen met plezier mijn blogs zouden gaan lezen. Oftewel, mijn schrijfstijl verbeteren.
OF dat gelukt is kunnen jullie natuurlijk het beste beoordelen, maar uiteindelijk heb ik veel plezier gehad bij het bedenken en samenstellen van leuke blogs. Ondanks dat ik bij het veilige schrijven met eventuele toevoegingen als foto's en filmpjes ben gebleven denk ik dat ik dit leerdoel wel bereikt heb.



Ik ben met het schrijven van de blogs erg dicht bij mezelf gebleven en heb jullie een kijkje gegeven in mijn belevingswereld. Julie weten nu dat ik verliefd ben op de stad Barcelona en de bijbehorende film Vicky, Cristina, Barcelona. Jullie zullen waarschijnlijk wel kunnen raden dat ik een paardenmeisje ben aangezien ik de film Warhorse behandeld heb en daarbij werd ook duidelijk dat ik niet zo van de Art-films ben. Tsja, toch wel een zwak voor hollywoodfilms.

Mijn tweede leerdoel was er een waarvoor ik echt uit mijn comfortzone moest komen. Ik wilde graag vaker mijn stem laten horen in de colleges. Nouja, graag... Er moest natuurlijk wel een uitdaging in zitten, want ik had me eerlijk gezegd ook helemaal prima gevoeld bij niet participeren. Ik wilde mijn mening vaker laten horen en vaker mijn mond open doen in college. Aangezien een van de doelen van onderwijs 3.0 toch wel is dat de studenten meedenken en meedoen met de les was dit een leerdoel die uitstekend bij de cursus pastte.
En ja, hier heb ik het echt moeilijk mee gehad. Je zit zo lekker te luisteren en dan wordt er een vraag gesteld.. Allerlei gedachten schieten door je hoofd en dan geeft iemand een antwoord wat voor jou heel slim klinkt en POEF daar gaat je idee. Hmm, kans is weer weg.
Dat is natuurlijk onzin want er zijn geen domme bijdragen. Dat beseffen was wel wat lastig, maar langzaam ging dat steeds beter. En ik moet toegeven, af en toe je mond open trekken kan dus toch best wel eens fijn zijn.

Zelfevaluatie

Maar nu de grote vraag; vind ik dat ik deze doelen heb behaald?
Het eerste doel wat zich richtte op het schrijven van leuke blogs heb ik wat mij betreft wel gehaald. Ik denk dat ik leuke en originele onderwerpen heb gebruikt. Daarnaast heb ik enorm mijn best gedaan om op een leuke manier te schrijven en ook mijn tekst te ondersteunen met voldoende media. Dus ja, ik vind dat ik dit leerdoen heb gehaald.
Het tweede leerdoel was het meer aanwezig zijn in de les en dan bedoel ik het participeren in discussies of iets dergelijks. Heb ik dit gehaald? Dat is lastiger te zeggen, ik heb zeker meer geparticipeerd dan in andere cursussen maar of het voldoende was? Ik weet niet of het kan, maar als het aan mij ligt heb ik dit leerdoel deels gehaald. Ja, ik heb vaker mijn mening gegeven in de colleges maar misschien niet vaak genoeg. Zodra ik dit typ begint het spontaan enorm te onweren.. Zou dit een teken zijn? Dit doel heb ik in iedere geval niet volledig behaald.

Aanpassen aan onderwijs 3.0 gaat helaas voor mij niet zo snel. Toch vond ik het een erg leuke ervaring. Zo leuk zelfs dat ik heb besloten om het vak Mediawijsheid volgend semester ook te gaan volgen. Dit vak wordt eveneens gegeven door Hans van Driel en ik kijk er naar uit om mijzelf verder te ontplooien op het gebied van onderwijs 3.0.
De cursus op zich was erg leerzaam. Het was goed opgezet, enkel de opdracht omschrijvingen waren voor mij als niet ACW'er soms wat lastig te begrijpen. Ik had dan ook echt de colleges en het liefst ook nog een voorbeeld van een medestudent nodig om de opdracht te kunnen voltooien. Maargoed, dat is niet per se een slecht aspect. De grootste pluspunten van de cursus vond ik dat je bijna elke week op een leuke manier met de stof bezig was en dat veel in overleg ging. Literatuur was erg leuk om te lezen en deadlines of opdrachten konden soms aangepast worden wanneer dat nodig was. Dit in tegenstelling tot veel van mijn andere vakken waarbij docenten alleen aan hun eigen vak denken en daardoor soms veel deadlines tegelijkertijd vallen.



Al met al heeft dat onderwijs 3.0 toch wel iets ;) ! Ik zou deze cursus dus ook aanraden aan andere studenten. En wat geef ik mezelf voor deze cursus? Zie het hier:http://prezi.com/3v8u767pp5kx/zelfevalutie-josien-tijssens/


PS. Ondanks dat dit mijn slotblog is zal er nog een blogpost komen waarin ik mijn uitwerking van mij extra ECT zal presenteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten