Interpreteren is een activiteit waarin
we wat we zien onmiddellijk ergens plaatsen in een categorie en geven er
betekenis aan. Hierbij zijn drie vormen van interpreteren te onderscheiden:
1. De niet-bewuste vorm, deze vorm van
interpreteren gebeurd volledig automatisch.
2. De voor-bewuste vorm, we gaan op
harmonieuze wijze met de omgeving waarin we ons bevinden. Het interpreteren
gaat vanzelfsprekend.
3. De bewuste vorm, we zijn ons er van
bewust dat we het ene vervangen door het andere. (Van Driel, 2008).
Deze laatste vorm van interpreteren, de
bewuste vorm, zal ik toepassen in de pragmatische analyse.
In het college werd ook aangegeven dat de
pragmatische analyse zich bezig houdt met de symbolische laag van bijvoorbeeld
een film. "Wat betekend het
verhaal?" staat bij deze analyse centraal. Dit kun je vanuit verschillende
perspectieven bekijken, in deze blog komen de volgende
perspectieven/interpretaties aan bod:
- de bedoeling van de auteur
- een gematigde interpretatie
(verstaan)
- een wilde interpretatie (bevragen)
Maar eerst gaan we de filmscene die ik
gekozen heb toelichten.
De film
Ik heb gekozen voor een fragment uit de
film John Q. Waarschijnlijk heb ik het mijzelf erg lastig gemaakt door geen artsyfartsy
film of enorm besproken foto uit te kiezen. Dat zijn gewoon dingen die mij een
stuk minder aanspreken en een stuk minder voorkomen in mijn leven. Wellicht is
dit een verkeerde keuze maar ik ga toch een poging wagen. De site IMDb.nl zegt
het volgende over de film:
"A down-on-his luck father,
whose insurance won't cover his son's heart transplant, takes the hospital's
emergency room hostage until the doctors agree to perform the operation."
Het fragment dat ik heb uitgekozen is een emotioneel moment waarop John ,
met een gijzelaar onder schot, voor het ziekenhuis staat en een gesprek voert.
De politie praat op John in op een manier waarop je gaat denken dat de actie
totaal zinloos is, hier wil John echter niets van weten.
De bedoeling van de auteur (regisseur)
De bedoeling van een Hollywood film is allereerst natuurlijk
scoren. De film moet geld op brengen.
Volgens regisseur Nick Cassavetes krijg je last van tunnelvisie wanneer je kind ziek is. Er is dan geen enkel anders iets belangrijk. Dit weet hij uit ervaring aangezien hij zelf een zieke dochter heeft met hartproblemen, net zoals de zoon van John in de film. Hij zegt dat als zijn gezin in dezelfde situatie als het gezin van John zou zitten, zijn dochter nu waarschijnlijk dood was geweest. (http://www.ign.com/articles/2002/02/14/interview-with-nick-cassavetes)
Volgens regisseur Nick Cassavetes krijg je last van tunnelvisie wanneer je kind ziek is. Er is dan geen enkel anders iets belangrijk. Dit weet hij uit ervaring aangezien hij zelf een zieke dochter heeft met hartproblemen, net zoals de zoon van John in de film. Hij zegt dat als zijn gezin in dezelfde situatie als het gezin van John zou zitten, zijn dochter nu waarschijnlijk dood was geweest. (http://www.ign.com/articles/2002/02/14/interview-with-nick-cassavetes)
Volgens Screenwritersutopia.com werkt de opening en
misschien wel de hele films omdat: "James
Kearns shows simple people dealing with simple problems" Kearns is de scriptschrijver van de film.
De bedoeling van de "auteur" kun je dus
samenvatten als het willen laten zien wat het ziek zijn van een kind met je kan
doen. Daarbij ook laten zien dat zo'n situatie veel mensen kan overkomen.
Een gematigde interpretatie - Verstaan
Deze scene staat eigenlijk een beetje centraal voor de sfeer in de hele film. De sfeer in de film is dat je je eigenlijk net zo machteloos gaat voelen als John. Volgens Hans van Driel (2008) is verstaan het volgende: "Een film verstaan wil zeggen, dat je de vragen stelt die de film zelf wenst. Deze procedure levert de gematigde interpretaties op.".
Wat we zien in de film zijn ouders (vooral vader) die
wanhopig is om zijn kind te redden. Hij doet allerlei pogingen om ervoor te
zorgen dat zijn kind de behandeling kan krijgen die hij in zijn ogen verdient.
Zoals het een Hollywood film betaamt zijn er vele valkuilen op de weg naar
succes. Door steeds dingen mis te laten gaan wordt de situatie steeds
uitzichtlozer. Je leeft steeds meer mee met hoofdpersoon John en zijn familie.
Je interpretatie zal hier zijn dat je begrip en medelijden krijgt voor John en
zijn acties, dit omdat vrijwel iedereen heel ver zal gaan om zijn/haar kind te
beschermen.
Een wilde interpretatie - bevragen
Hans van Driel (2008) legt bevragen als volgt uit: "Een film bevragen is veel spannender
en levert misschien wel nieuwe verbanden
op. Dat zijn vragen die de film zelf niet stelt: over wat de film doet en op welke manier. Hoe de film zich verhoudt
tot andere films. Wat de film verbergt of onderdrukt. Interessant is niet om je af te vragen wat een
film in gedachten heeft (de tekst opvatting), maar wat hij vergeet; niet wat de film zegt, maar wat de
film niet zegt, en dus blijkbaar als vanzelfsprekend aanneemt. Een film is niet een taart waarin de
regisseur ijverig een bepaald aantal sieraden of verrassingen heeft gestopt die de
interpretator er een voor een zelfvoldaan zou moeten uithalen".
Dit bevragen komt naar mijn mening mooi terug in een review
van de film op de volgende site: http://www.rogerebert.com/reviews/john-q-2002
. Hier gaat men dieper in op de gedachte achter de film en welke interpretatie
zij hieraan koppelen. Volgens deze review is de "message"
van de film het volgende: " the
richest nation in history should be able to afford national health insurance"
.
Ze zeggen dus eigenlijk dat volgens hen de "auteur" van de film aan de wereld duidelijk wil maken hoe slecht het gesteld is met de ziektekostenverzekeringen in Amerika. Dit is voor Amerikanen misschien een meer voor de hand liggende interpretatie dan voor ons aangezien het daar wellicht meer zal leven.
Ze zeggen dus eigenlijk dat volgens hen de "auteur" van de film aan de wereld duidelijk wil maken hoe slecht het gesteld is met de ziektekostenverzekeringen in Amerika. Dit is voor Amerikanen misschien een meer voor de hand liggende interpretatie dan voor ons aangezien het daar wellicht meer zal leven.
Conclusie
Dit soort analyses loslaten op een Hollywood film is lastig.
Want heeft een regisseur of schrijver eigenlijk wel altijd een bepaalde
bedoeling met een film? Wat mij betreft wel, het is alleen zo dat een
dergelijke bedoeling bij een Hollywood film vaak lastig te achterhalen is. De
gevoelens die een film oproept zijn vrij eenvoudig, maar als met gaat kijken
naar de interpretatie? Wat mij betreft is dat enorm persoonlijk. Een regisseur
of schrijver kan nog zulke leuke dingen bedacht hebben, wij zullen het er toch
uit moeten halen met onze interpretaties.
Dus was mij betreft is de conclusie, de film kan met nog
zoveel bedoelingen geproduceerd worden maar wij kijkers geven er toch wel onze
eigen invulling aan.
Referenties:
College Beeldcultuur, Hans van Driel, 2013
Van Driel, H. (2008). Het proces van
interpreteren. Tilburg.
Vos, C. (2004). Bewegend Verleden.
Amsterdam, Nederland: Boom.
Scene John Q, Geraadpleegd via: http://www.youtube.com/watch?v=2sked9dSoFk
Interview Nick Cassavetes, Geraadpleegd via: http://www.ign.com/articles/2002/02/14/interview-with-nick-cassavetes
Review film John Q, Geraadpleegd via: http://www.rogerebert.com/reviews/john-q-2002
Dag Josien,
BeantwoordenVerwijderenBij deze mijn feedback op jouw geschreven blog.
Je begint je blog met een heldere inleiding; alle begrippen leg je goed en concreet uit. Hierdoor is het ook voor een 'leek' helder om te lezen. Je neemt de lezer als het ware mee aan de hand, dit werkt echt goed!
Slimme zet om je te focussen op één van de manieren om te interpreteren. Ook je keuze voor de film John Q vind ik leuk om te zien; je daagt jezelf goed uit en kiest niet voor de makkelijke weg. Verder heb je de bedoeling van de regisseur goed uitgewerkt, ook de gematigde en wilde interpretatie zijn helder uitgewerkt.
Aan de hand van je blog zou ik je scoren op een goed ambitieniveau!
Wanneer je streeft naar een excellent ambitieniveau wil ik je meegeven om nog meer literatuur toe te voegen (specifiek over interpreteren), en hier kritisch op te reflecteren. En nog een kleine tip, af en toe kwam ik een spellingfout tegen, kijk hier nog even goed naar ;-)!
Groetjes,
Marjolein.