donderdag 10 oktober 2013

Beeldanalyse


Je praat makkelijker in beelden, beelden zeggen een heleboel. Bij een paradigmatische analyse ga je beelden analyseren. Dit kan zowel een bewegend als een stilstaand beeld zijn. En wel op zo'n manier dat het onafhankelijk blijft van maker en kijker. Hierbij hoort de term denotatie; dit betekend dat je iets zo sec mogelijk beschrijft, oftewel zo objectief en simpel mogelijk.
 Eigenlijk is beschrijven niet echt het goede woord aangezien je hierbij al snel richting het interpreteren gaat. Dit is nu juist de grote valkuil bij de paradigmatische analyse, het is enorm lastig om iets objectief weer te geven. Je beschrijft iets op de manier die jij kent en je geleerd is. Je hebt bijvoorbeeld geleerd dat donkere mensen uit Afrika komen, als je dan een foto beschrijft met donkere mensen ben je al sneller geneigd om te zeggen dan er Afrikanen op de foto staat.
Docent Hans van Driel zegt zelf dat de paradigmatische analyse onmogelijk is en toch mogen wij het gaan doen.


1972, Nick Ut, World Press Photo of the Year




Op deze wereldberoemde foto is een 9-jarig meisje te zien uit Vietnam, ze vlucht rennend van de Napalm aanvallen op haar dorp. Het meisje is naakt omdat haar kleren in brand stonden. De fotografen die er stonden vingen de kinderen op en hebben hun levens gered.
Een mooi verhaal is dat de fotograaf en het naakte meisje 40 jaar na het maken van deze foto nog altijd contact hadden (abcnews.com).
Deze foto heb ik op een of andere manier de laatste tijd vaak zien opduiken.  Het meest schokkend was dit meisje afgebeeld op een T-shirt. Niet omdat het plaatje heel schokkend was, maar het raakte me dat dit op kleding afgedrukt werd. Toen besefte ik pas hoeveel impact deze krachtige foto kan hebben.


Paradigmatische analyse

Deze analyse is volledig gebaseerd op de informatie uit de colleges Beeldcultuur van Hans van Driel in schooljaar 2013/2014.


Beeldanalyse


9 personen lopen op een weg. 4 daarvan hebben een helm op.  Een persoon heeft geen kleren aan. Rechts zie je een gebouw en links lijkt wat puin te liggen. Op de achtergrond zie je een soort rook/stofwolk.
Geen van alle personen hebben een positieven gezichtsuitdrukking. De personen met helmen op lijken ook iets in hun handen te hebben. De personen staan zo op de foto dat te zien is dat ze bewegen, daarnaast staan ze allemaal ongeveer in het midden. De nadruk ligt op de naakte persoon.

Op deze foto zie je ook nog het logo van World Press Photo, maar dit is op de originele foto niet.

Filmische analyse


De reikwijdte van de camera is niet erg groot, het is gefocust op de weg en de personen. De belichting is natuurlijk, gewoon zoals het toen was. Je zou dus kunnen zeggen dat er geen gebruikt is gemaakt van extra belichting of kunstmatige belichting.
Het formaat van de foto zou je liggend kunnen noemen, maar het is vrij vierkant bijgesneden. Je ziet aan elke kant ongeveer evenveel achtergrond. Het is niet duidelijk of dit een nabewerking is of dat het originele formaat zo is.
Aangezien het een foto is, is het geluid voor ons off-screen, mocht je er geluid bij denken dan hoor je waarschijnlijk neervallende bommen en geschreeuw. Typische oorlogsgeluiden. Daarnaast is Napalm (wat in de bommen zat) zeer brandbaar, het geluid van vuur zou je er dus ook bij kunnen denken (
http://en.wikipedia.org/wiki/Napalm). 

Ante-filmische analyse


De omgeving is a-filmisch, dit betekent dat deze er al was voor de foto werd genomen. Sterker nog, zonder deze omgeving en situatie zou deze foto nooit genomen kunnen worden. Ondanks dat de fotograaf op die plaats aanwezig was om foto's te schieten wist hij waarschijnlijk niet dat er bommen gegooid zouden worden. De fotograaf treft de omgeving dus zo aan en besluit dan om foto's te schieten.
Zou je kunnen zeggen dat hier iets pro-filmisch is? Ik denk het niet. Natuurlijk zal de fotograaf enigszins nagedacht hebben over de compositie, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat een van de personen op een speciale plek is gezet om de foto mooier te maken. Het is een enorm aangrijpende foto, maar hoogstwaarschijnlijk een pure lucky shot. Dit natuurlijk in de zin van hoe iets op de foto staat, de fotograaf was er natuurlijk wel met een doel en een idee.

Conclusie


Dit is zo'n soort aangrijpende foto waarbij een paradigmatische analyse heel moeilijk is. Ondanks dit wilde ik de foto graag gebruiken omdat ik hem toch erg bijzonder vindt. Dat is vaker het geval bij rampen/oorlog foto's. Deze zijn zelden geënsceneerd maar des te vaker enorm mooi en ingrijpend. Juist omdat ze zo puur lijken zijn de foto's zo mooi.

Referenties

College Beeldcultuur, Hans van Driel, 2013

Napalm, 2013, Geraadpleegd op 19 december 2013 op:
http://en.wikipedia.org/wiki/Napalm

Napalm girl, 2012, Geraadpleegd 19 december 2013 op:
http://abcnews.go.com/blogs/headlines/2012/06/the-historic-napalm-girl-pulitzer-image-marks-its-40th-anniversary/

2 opmerkingen:

  1. Beste Josien, dankjewel voor de blogs. Ik leid af dat jij streeft naar een voldoende beoordeling. Tips: zet in de blog zelf tussen haakjes welke bronnen je hebt gebruikt. Zo weet de lezer waar je de informatie vandaan hebt gehaald. Kijk bij je klasgenoten hoe zij een semiotische analyse hebben uitgevoerd, je kunt ongetwijfeld meer aspecten uit het fragment halen. Je beeldanalyse is redelijk kort. Ook heb je een fragment gebruikt dat in het college al in besproken. Op zich is dat niet erg, maar probeer wel telkens op zoek te gaan naar nieuw beeldmateriaal. Dat is voor jou ook interessanter. Ik hoor graag je reactie. Groeten, Emma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry voor mijn late antwoord, ik doe mijn best om deze blog te verbeteren. Deze analyses vind ik nog altijd erg moeilijk en daarmee vind ik het lastig om hier veel over te schrijven. Ik heb naar mijn medestudenten gekeken, maar ik wil niet het idee geven dat ik daar dingen van na doe.
      Ik ga er nog eens naar kijken.
      Groetjes Josien

      Verwijderen